SLUTSPURT PÅ SEMESTER

Semester har gått förvånansvärt fort i år trots att jag inte trodde det. Trots att vi inte gjort några större planer så här vi ändå haft små utflykter och saker att göra i princip varje dag.
Igår var första dagen där vi faktiskt inte gjorde någonting alls. Jag och Hampus tog en promenad till affären 10 minuter bortanför oss. Det var den dagens största aktivitet. Så skönt att bara vara hemma samtidigt som Hampus är så rastlös att han i princip river hela huset med alla leksaker och vilda lekar. Att vi plockar undan och städar varje dag kan man knappt tro på kvällen är det är dags att städa på nytt.

Men vad har vi då gjort sedan senaste uppdateringen undrar ni?
Jo det ska jag berätta och visa er här:
Förra veckan så träffade jag en kompis och tidigare kollega för att fika. Denna tradition försöker vi få till oftare men det brukar bli ett par kanske tre månader mellan varje gång. Vi pratar om allt mellan himmel och jord, men en hel del om jobb och familjeliv. Ibland har vi svårt att välja vart vi ska fika och denna gången så provade vi ett relativt nyöppnat café som ligger ganska nära dit vi ska flytta i slutet av september. Fiket ligger i statsdelen strömslund i Trollhättan och är en gammal villa som byggts om till café. I trädgården vid sidan av och säkert även bakom huset kan man sitta ute om vädret tillåter. Just namnet kakeria låter så mysigt tycler jag! Det fanns en gammal vedspis som agerade som avlastningsplats för servetter, sockerbitar och bestick. På väggarna hänge det bakformar på väggarna som målats över helt. Vattenkranen rann rakt ner i ett handfat som hade formen av en mindre zinkbalja. Så mysigt ställe och vettiga priser. Maten och fikan var god. Kan varmt rekommendera om ni är fikasugna men samtidigt vill hålla er bortom centrum!
Mellan de olika aktiviteterna som vi oftast försökt planera in på eftermiddagarna efter lunchvilan som numera sällan blir av, så här vi rensat, kastat, sorterat och börjat packa flyttlådor. Än så länge så ligger vi bra till avseende rensning och det känns som vi fått bort det mesta av allt "bröte" (skit/struntsaker på Trollhättespråk). Jag och Johan har flyttat totalt 4 gånger på våra 10,5 år tillsammans. Detta blir vår 5e flytt och nu har jag bestämt mig för att försöka hitta ett hållbart system. Istället för att göra som jag gjort tidigare och sortera efter vilket rum sakerna har varit i, så här jag sorterat efter det rum de (troligtvis) kommer att vara/packas upp i. Det står innehåll i  varje låda för att enkelt kunna hitta om något mot förmodan skulle behövas innan flytt. Totalt har vi 35 kartonger till förfogande och jag hoppas att vi klarar oss på det samt sopsäckar och ikea/ullaredskassar.
Vi har även träffat en del kompisar! Här leker Hampus tillsammans med bröderna Leo och Oliver. Vi var på en av Trollhättans bättre lekplatser som kallas för valen eller vattenlekplatsen. Där finns en stor val som man kan gå in i, leka koja, klättra och åka rutschkana på. Det finns även två vattenbanor med rinnande vatten som stimulerar till lek för både stora och små.
Vi brukar ta med oss hinkar, spadar och båtar hit vilket brukar uppskattas av alla barn. Givetvis går det bra att använda pinnar/löv eller liknande som båtar och se hur de flyter i vattnet.
Häromdagen var vi hemma hos Johans kompis Ulf och träffade även kompisarna Chrille och Cia. De har två barn, John som är 4,5 samt Alice som är 8 år. Hampus och John har väldigt kul ihop. De cyklade, lekte kurragömma, åkte sparkcykel och plockade vinbär ihop.
Efter kaffe och korvgrillning så fick vi alla åka på en vagn efter fyrhjuling runt i skogen kring Ulfs tomt. Hampus provsatt på fyrhjulingen och fick även prova att åka traktor.

I måndags förra veckan så berättade Johan att han hade en överraskning planerad för oss på fredagen. Jag fick veta att vi skulle ha barnvakt fredag till lördag. Johans mamma och pappa skulle passa honom så vi skulle gå ut och äta på kvällen samt få städat ordentligt och packat några flyttlådor. Sagt och gjort så ringde de när de åkte från Uddevalla för att hämta.
På kvällen när vi lade oss så hoppades vi få sova lite längre än 06:30 trots att det ändå är en okej tid att vakna jämfört med 05:00. Vi har de senaste 3 veckorna varit utan medicinen Melatonin som reglerar hampus dygnsrytm. Senaste tiden har vi upplevt att han vaknar tidigare på mornarna när vi ger medicinen. Han har därför sovit längre utan medicin.
Jag vaknar på fredag morgon av att Johans telefon ringer. Jag puttar på honom men han hinner inte svara. Han hinner sätta sig upp och se på klockan innan han väcker mig och säger: "Vakna älskling klockan är 10:50!!!". Jag flyger upp och hinner tänka jösses tänk om Han inte lever. Tänk om han gråtit och vi inte har hört. Funkar monitorn? Det var inget fel på den, så medan Johan finger upp sin mamma så väcker jag Hampus som är lite trögstartad men vaknar ordentligt när jag börjar packa väskan i panik som jag trodde jag hade gott om tid att packa eftersom han vaknar så tidigt. Hampus här alltså sovit 16 timmar och hade kunnat sova längre om vi inte väckt honom! För er som inte känner oss så vet ni att dessa 3 år har varit jobbiga sömnmässigt med vakna nätter till och från sedan han var bebis. Detta har aldrig hänt förut! Johans kommentar var: "Hur är det möjligt?"
Överraskningen var toppen och vi gjorde oss i ordning efter städning. Hela dagen kändes skev eftersom vi sov bort hela förmiddagen.
Vi gick ut på grekisk restaurang på kvällen och tänkte på att njuta under tystnad hela dagen utan barn. Att få dricka kaffe utan att bli avbruten, plocka ur diskmaskinen utan att någon drar en i kläderna för att komma och titta/hjälpa till med något. Helt enkelt underbart.
Det fick bli oxfilespett med råstekt potatis och grillade grönsaker. God mat men urusel service. Vi fick gå ifrån bordet för att leta efter personalen för att be om mer potatis.
på lördagen så trodde jag att vi skulle åka till kusten för att träffa mamma och pappa samt sova över i deras husvagn alla 3. Så var inte fallet. Johan här planerat denna överraskning som jag fick i födelsedagspresent i flera månader.
Överraskningen blev att vi åkte till Göteborg för att träffa våra bästa vänner Erik och Linda som vi inte träffat sedan mitten av december! Vi gick för att äta lunch på det fantastiska matställen Lindholmen street food market som är en pärla som ligger lite i skymundan. Restaurangen har en uteservering men vi valde att sitta inomhus då det var en del folk ute. Det är en tidigare fabrilslokal som byggts om till en restaurang. När man kommer in så köper man plastkort likt bankkort som man betalar maten med på valfritt matstånd. Totalt fanns det ca 6-7 olika motstånd som hade 2-3 olika rätter att välja bland. Varje rätt serveras i halva portioner och utbudet varierar. Totalt var 1,5 portion lagom för en hungrig mamma. Min favorit var helt klart falafel. Jag har aldrig ätit något bättre!
Denna halvportion bestod av 3 större falafel, yoghurtsås, hummus, barbequesås och cheddarsås. Ostsåsen och hummusen var ihop med falafeln det bästa jag någonsin ätit. Så välsmakande saftiga men krispiga bollar ihop med den krämigare hummus var OUTSTANDING! Jag blev å något sätt helt frälst och köpte därför 2 halvportion av samma rätt!
Givetvis fanns det en husvagn ombyggd till bar
Efter lunchen gick vi mätta vidare till hotell riverside som ligger intill kanalen mellan Lindholmen och Eriksberg. Vi skulle bo på hotell den natten. När vi checkat in drack vi en öl/cider uppe på takterrassen medan vi kikade ut över Göteborg och samtalade om livets upp- och nedgångar.
Efter det tog vi en drink i hotellets restaurang innan vi än en gång skulle äta middag på kvällen. Burgare stöd på menyn och den intogs på the barn. Givetvis så blev det drink och till och med en öl för min del. Efter middagen blev det kaffedrink och kvällen avslutades vid 22:00 med ett sistaglas rött på en uteservering med minimalt med folk. Vi var tillbaka på hotellet vid 23:00. Vi låg i en trång 160 cm säng med varsitt queen-size täcke och försökte sova. Jag mådde illa och Johan kunde inte somna. Jag for upp efter ca 20 min och kaskadkräks upp all alkohol (totalt 1 glas mousserande, 2 cider, 2st 4cl drink, 1 öl och 1 glas rött vin) som jag intagit sedan kl 13:00. Detta är egentligen väldigt lite för att vara.mig men eftersom jag dricker så sällan så är jag otroligt lättpåverkad och blir lullig på 1 större glas vin, framför allt rött! Jag mådde dock strålande på söndagens morgon. Enbart lite trött.
Frukostbuffé intogs och vi åkte sedan hem för att städa och släppa en stund innan jag hämtade hem Lilleman. Det var ljuvligt att träffa Hampus igen efter all tid utan honom! Jag fick därför lite ny kraft att kämpa vidare.

Idag hände dessutom något stort!! Jag och Johan här pratat ett tag om hur/när Hampus ska sluta.med napp. De senaste dagarna har vi försökt att förbereda honom på att det snart är dags. Att han är stor nu, att han kan sova utan napp och att man får en present när man slutar helt med nappen.
Vid försöket till middagsvila (vilket inte blivit av senaste 5 dagarna) så nämner jag det igen och hampus tar ut nappen och frågar: "É stor eller smal present mamma?" Jag svarar att jag tror det blir en stor present. Han ställer sig upp i sängen och studsar lite smått när han säger. "Jag sluta med nappen NU". Jag tänker att det är bäst att passa på att smida medan järnet är varmt och säger att han inte kommer ha någon napp alls när han har slutat. Inte ens när han ska sova. Han säger inget och jag räddar situationen genom att säga att vi ska berätta för pappa. Johan frågar vad vi ska göra med napparna. Om vi ska ge dem till någon som kanske behöver dem bättre. Kanske till en bebis. Hampus nämner därför Isak som är min bästa kompis Kajsas son. Vi uppmuntrar och börjar samla ihop napparna som vi hittar under soffan, sängen och i bilen. Alla napparna läggs i en påse och vi åker sedan hem till Isak för att lämna napparna (tur att de var hemma idag så vi kunde lämna dem direkt). Stoltheten han kände när han lämnade över napparna lyste i ögonen. Han kändes så stor och blev ännu längre efter det.
Allt gick bra, han var inte ledsen när vi lämnade dem. Han var inte ledsen i bilen eller pratade om napparna. Vi spelade med, och jag fruktade samt laddade upp för timmar med skrik och gnäll vid läggningen. Eftersom han inte sovit middag så blir han fort trött på kvällen. Vi var hemma tidigt efter kalas för Hampus kusin Alicia. Det fick bli bad pga bajsolycka pga lös mage. Därför gick kvällen smidigt, med undantag att det kom lite bajs i badvattnet och ungen springer ifrån badkaret med schampo i hela håret.
När vi försökte borsta tänder blev det protest och han borstade bara de tänder längst fram. Vi orkade inte ta fighten och hampus började bli ledsen och sakna sina nappar. Han insåg konsekvensen men var samtidigt för trött för att orka gråta någon längre stund. 10 minuter efter mamma nu så slocknade han utan utmattning. Inte alls jobbigt. Jag är dock inställd på att det blir jobbigt i några dagar och bakslag kommer. Men nu har vi tagit första steget och det sägs vara det värsta.

Jag är så otroligt imponerad över oss som föräldrar. Trots allt vi har gått igenom under våren så här vi samtidigt lyckats med att få Hampus blöjfri på dagtid, få honom att endast använda nappen när han sover och nu att sluta med napp helt. Han har ett otroligt tufft och kraftigt svängande humör. Det är sällan roligt att klä på honom, han äter dåligt och har för det mesta slutat sova middag på dagtid. Nattsömnen har förbättrats och blivit bättre än någonsin. Medicinen har han därför slutat med.
Allt detta på bara 5-6 månader! Det är sjukt imponerande gjort av en 3-åring och två trötta småbarnsföräldrar som dessutom kämpar med sorgereaktion efter att ha förlorat ett barn i magen.