graviditetsvecka 16

Tänk att halva graviditeten snart har gått redan! Jag försöker att njuta av den korta tid som faktiskt är kvar även om jag stundtals tycker det är jobbigt och svårt pga illamående, kräkningar, smärta o bäckenet pga uppmjukade leder, muskelfästen mm och en trötthet som inte går att jämföra med n9git annat.

I början på veckan var Hampus på förskolan och jag fick be Johan lämna för jag mådde så illa och kräktes. När illamåendet lugnat sig öade jag mig i soffan för att få i mig lite vätska och återhämta mig efter att nästa ha spytt upp mina inälvor. 
Klockan var kansle 11 när jag lade mig bekvämt till rätta och somnade i soffan. Jag vaknade till några gånger men sov ändra fram till 15:30 när det car dags att laga mat och johan skulle hämta lillpojken på förskolan. På kvällen när jag skulle lägga hampus så somnade jag där inne också och sov mellan 20:00-22:00. Vaknade och gick in i sovrummet där Johan skrattade för att jag är så trött

Jag fick dock ett samtal från min barnmorska på specialistmödravården som tittat på mina provsvar som togs vid inskrivningsbesöket för 2 veckor sedan. Mitt Hb (blodvärde) var bra men mina järndepå nivåer är alldeles för låga. Det är ingenting som är ovanligt under graviditeten och sist hade jag också lite lågt men inte alls så här lågt, fick dock inget exakt värde att jämföra med.
Barnmorskan rekommenderade mig att äta 2 järntabletter per dag om magen klarar av det. Jag tror att de blödningar jag har haft men som slutade för 2 veckor sedan lan vara en av orsakerna till att värdet ligger lågt. Nackdelen är att jag brukar bli ganska förstoppad av järntabletter så jag har fått köpa laxerande laktulos för att hålla igång magen för att inte bli helt förstoppad. Vet inte om det hjälper men vi får se.
För övrigt så tycker jag att magen inte växer så mycket längre, i alla fall inte i samma fart som tidigare vilket är skönt. Böev orolig ett tag över hur stor och klumpig jag skulle bli egentligen. Idag är jag i graviditetsvecka 16 alltså 15+0 vilket innebär att jag snart gjort halva graviditeten redan! 
Jag känner när barnet rör sig där inne men det går inte att känna utanpå ännu. 

Igår var jag på gynmottagningen för att kontrollera ett hematom som jag har bredvid missfallet. Svårt att svara på om det är missfallet som orsakat hematomet eller vad som är orsaken till det. Det dem var rädda för var att om den stöts ut naturliga vägen i form av blödning så hade den kunnat dra med sig även den pågående friska graviditeten.
Vid undersökningen kunde gynekologen konstatera att hon inte såg något hematom och därför avskrev hon hematomet och gissade att det var borta eftersom det inte gick att se på ultraljud varken på magen eller vaginalt. Så nu slipper jag äntligen åka på undersökning och extra ultraljud till följd av det i alla fall.
Jag var sugen på att fråga om hon kunde se vilket kön bebisen har men jag och Johan bestämde oss för att fråga på rutinultraljudet den 20/11. Då kan de dessutom se ordentligt hoppas jag! 
I onsdags var jag på diabetesmottagningen där vi tog ett nytt HbA1c som var 54 (gamla 6,2)! Fortfarande lite högt men jag kämpar som en tok med mitt blodsocker. 
Vi tittade på de senaste 2 veckorna i sensorn och upptäckte att jag inte behöver ta något insulin alls till måltider och att de gånger jag korrigerat så är jag så extremt insulinkänslig att jag blir låg. Tex. Låg på 12,2 en kväll tog 1 enhet insulin och vaknade 1,5 timma senare med blodsocker under 2,2. 
Vi gjorde därför sänkningar i basaldosen ytterligare för att förebygga de låga värdena och för att jag ska kunna ta bolusar till måltider. Maria frågade om jag kollat ketoner när jag inte kunnat ta insulin som jag ska och berättade då att jag inte legat över 0,3 i ketoner.
Efter det så frågade hon hur det fungerar med kosten och om jag får i mig tillräckligt med kolhydrater. Jag sa att jag inte kolhydraträknar men tror att jag får i mig tillräckligt då jag äter precis som vamligt. Frukost, lunch, middag, kvällsmat (beroende på hur illa jag mår så är frukost och kvällsmat svårast att få i sig). Men på en bra dag får jag i mig ca 120 gram kolhydrater lätt räknat. Målet är dessvärre att jag ska upp i högre antal kolhydrater, närmare 180 gram per dygn! Hon rekommenderade tre frukter till per dag så att jag är där! Det blir alltså 5 frukter per dag och det kommer aldrig att gå men jag får försöka äta mer yoghurt som mellanmål och ett stadigare kvällsmål. 
Det svåra för mig är att det är saker som är låga på kolhydrater som lockar, omelett, kycklingsallad, soppa, pizzasallad m.m. 
Jag fick därför locka till smörgås-ätande genom att plocka fram min husliga soda och göra en läcker macka med skinka och grönsaker. Till det drack jag jordgubbssmoothie gjord på jordgubbar, vispgrädde, yoggi och ett rått ägg. 

Har ni tips på hur jag kan få i mig goda saker med kolhydrater (gärna långsamma)? Lämna gärna en kommentar med tips! 

Jag funderar på att göra pizzabullar och lägga i frysen till mellanmål eller lättare lunch.

Kommentera här: