RAPPORTERING FRÅN BERLIN

Hallå där! I denna skrivande stund liggee jag bekvämt i en hotellsämg i Berlin bredvid mannen jag delar möbler och livet med.

När jag fyllde 18 år så fick jag en resa till Milano av Johan och jag har många år efter det sagt att jag aldrig kommer kunna ge igen en sådan present.
När Johan fyllde är i slutet av januari så tänkte jag att nu ska ha allt få och berättade att han skulle få en resa i present men han fick vara med och välja vart. Först tänkte jag London men han har varit där många gånger förut och föredrar nya platser. Jag föreslog Berlin och nu är vi alltså äntligen här!

Hampus hämtades på förskolan av farmor och farfar och sov där fredag till lördag. Efter han sovit middag åker han till sin mormor och morfar och sover där lördag till söndag. På söndag kväll åker de hem till oss och lägger Hampus hemma i sin egen säng på kvällen så kommer vi hem vid ca 22.00 och allt är på plats.

Vi gjorde oss iordning och åkte från Trollhättan mot Landvetter 08.30 och checkade in bagage och passerade säkerhetskontrollen. Vi tog en cider/öl direkt efter det och hade 1,5 timmes väntan innan vi gick till gaten. Flygningen tog 1 timme ungefär och gick fort medan jag läste tidningen mama och lyssnade på musik.
 Väl framme blåste det jättemycket, stormvindar. Men solen sken emellanåt och det var 10 grader ute.
Vi tog en taxi till hotellet som ligger väldigt centralt. Vi bor på ett fint hotell och det är värt varenda krona!
Now boarding
Kaffe i bilen på väg till flygplatsen
Väntar på att incheckning ska öppna
Jag drack en cider först och sedan en Ale till lunch.
När vi checkat in på hotellet så bestämde vi oss för att kika runt i närområdet och kolla efter någon bra restaurang att äta på.
Vi promenerade ca 1 timme fram och tillbaka på mysiga gator. Tyvärr så var i princip alla butiker stängda igår. Vi frågade varför och fick till svar att det är en helgdag pga internationella kvinnodagen. Butikerna har dock öppet som vanligt idag.
Efter en stunds promenerande gick vi förbi en häftig restaurang i 60-tals stil där vi köpte varsin milkshake. Tog ett tag att dricka den pga att jag så himla lätt får brainfreeze, vilket är skitjobbigt.
Skithäftig bar med all inredning i 60-tals stil.
Jukebox old style
Mysigt ställe
Johan (som hatar att vara med på bild) drack chokladmilkshake.
Jag valde jprdgubbsmilkshake med vodka och amaretto.
Berlin är en mysig och faktiskt rätt romantisk stad.
Utsikten är vacker överallt!
När denna bilden togs så var vi extremt hungriga och behövde mat direkt!
Vi valde en restaurang som heter "Block house" och ligger på Friedrichstraße i mitte. Där var det kö för att komma in men det gick  väldigt fort ändå. Stämningen på restaurangen var ombonad, mysig men tyvärr rätt stressig pga mycket folk och väldigt varmt. Maten var dock otroligt god! Jag beställde steak medium-rare med grönsaker och bakpotatis medan Johan beställde cheeseburgare.
Steaken jag fick var otroligt god, den bästa jag ätit på länge och jag blev lagom mätt.
Min kropp duger precis som den är.
Johan är alltid lika obekväm när kameran kommer fram
Det är dock inte jag. Kände mig snyggare än någonsin!
Kan varmt rekommendera detta ställe. Allt som allt gick mat & dryck på 45,50£
Perfekt tillagade steak!

Efter maten gick vi till hotellet och tog en cocktail i baren/loungen. Johan vaöde raspberry daiquri och jag valde en drink som kallades vannilla grapes som innehöll saften från mosade vindruvor, vodka, vaniljessens och passionsfruktjuice. En av de sötaste och senaste drinkarna jag druckit. Efter drinkarna blev det läggdags för oss trötta föräldrar.

Jag sov gott hela natten! Sov nästan 10 timmar och det var välbehövligt! Jag vaknade 8.30, tog på träningskläder och gick till hotellets gym där jag cyklade 5 km och körde Walker 2 km.
Efter gymmet så tog jag en snabb dusch och sedan var det dags för det bästa med att bo på hotell... nämligen FRUKOST!
Det var den bästa frukost jag ätit på länge! Skumpa till frukost har jag aldrig sett förut!
Lite klent kaffe i min smak men det fick ner ändå, risgrynspudding, ägg, korv, köttbullar, bacon, äggröra, ugnsbakad tomat med smält ost, färskt bröd, yoghurt, flingor, färsk frukt, pålägg i mängder, sill, oliver, grönsaker, amerikanska pannkakor, churros, omelett m.m.
Johan tyckte skumpan smakade surt, hällde i äppeljuice och melon så hade han mimosa.
Mums
Mums!

Fint och gott på samma gång! Dessutom en härlig utsikt över Friedrichstraße och älven som går genom Berlin.

Nu ligger vi i sängen igen och återhämtar oss o h smälter maten. Sedan är det dags att leta upp en hop on hop off buss. Enklaste sättet att upptäcka Berlin på.
Kanske lite shopping och en tidig middag runt 17-tiden. Avslutande häng på hotellet och kanske tapas senare under kvällen är vad som står på dagens schema .